Tripjes en nog eens tripjes! - Reisverslag uit Västerås, Zweden van Sabine Berkhout - WaarBenJij.nu Tripjes en nog eens tripjes! - Reisverslag uit Västerås, Zweden van Sabine Berkhout - WaarBenJij.nu

Tripjes en nog eens tripjes!

Door: Sabine Berkhout

Blijf op de hoogte en volg Sabine

13 Oktober 2013 | Zweden, Västerås

Hej hej...

Het is alweer een tijdje geleden dat ik een reisverslag heb geschreven, dus bij deze werd het wel weer eens tijd om jullie een update te geven! Om eerlijk te zijn heb ik de afgelopen 3 weken niet eens meer m'n "dagboek" bijgehouden, dus dat betekent dat ik een hoop leuke andere dingen aan de hand heb ;)

Zoals ik vorige keer al omschreven had, heb ik niet heel veel college. Ik krijg 2x in de week een lecture, waarbij je 3uur alle informatie ontvangt die je nodig hebt voor je tentamen en de seminar. Na de lecture volgt er een seminar (presentatie). De seminars zijn erg leuk omdat er gebruik wordt gemaakt van een case en hierdoor de informatie vanuit de lectures wordt toegepast. Afgelopen vrijdag had ik mijn eerste "open boek" tentamen. Ik was best wel even gestrest, omdat ik niet zo goed wist wat ze verwachtten, maar voor nu is het maar gewoon afwachten.. (Duimen!)
De colleges zijn wel heel interessant en ben blij dat ik voor deze course heb gekozen.

In de tussentijd maken we ook heel veel leuke dingen mee buiten school om, TRIPJES!! :D
Zo ben ik met een een groepje naar Orebro geweest, op 14 september. Dit is een stadje verderop. Hier zijn we uiteraard begonnen met een FIKA (koffiebreak) en vervolgens via een touristguide de stad gaan verkennen. Het is een erg mooie stad met een mooie oude binnenstad. Maar naast de mooie oude binnenstad weten ze hier en eigenlijk in heel zweden, de raarste kunstobjecten te plaatsen! Foto's zijn te vinden op m'n facebook.. Het kopen van de treintickets is wel heel vreemd hier. Het is namelijk verstandig om de treinkaartjes van te voren aan te schaffen, omdat de prijs alsmaar omhoog gaat. Zo zagen we eerst kaartjes voor ongeveer € 9,-maar omdat wij ze op het treinstation kochten op de dag zelf waren ze ineens € 18,- ,beetje jammer!

Vanuit school was er ook een dagje Stockholm gepland op 21 september. Omdat ik en Caroline die avond ervoor uit waren geweest, waren we te brak om er volop van te genieten! maar toch.. we waren er haha ;) Uiteraard scheen het zonnetje wat ook wel hielp. Allereerst hadden we een gids die ons door oud Stockholm leidde. Dit was wel gaaf omdat je nu ook meer van de stad afweet. Vervolgens uiteraard de shopping-malls afgestruind..

Het weekend daarop (27-30 september) zijn Bar en Inge aan hun mini roadtrip begonnen, de schatjes die voor mij de auto komen brengen <3! Op vrijdagmiddag kwamen ze aan en hebben we de auto geparkeerd, wat heel soepel ging met de Zweedse taal op die parkeerautomaten, maargoed het is gelukt! Vervolgens hebben we een beetje in de stad rondgelopen en uiteindelijk ergens een hapje gegeten. Dat is hier ook anders dan in Nederland. Normaal wordt je voornamelijk bediend en hier moet je alles zelf halen.. Hier is Nederland wel echt beter in ;) Vervolgens hadden we die avond de "bad taste" party van m'n studentenvereniging. Het begon met de pre-party, oftewel voordrinken! Iedereen verzamelde die avond in Junior (mijn gebouw) en iedereen was verkleed dus dat beloofde veel goeds. Moeders had voor bar ook een outfit ingepakt en zoals we m'n broer kennen paste hij er perfect tussen met z'n gekkigheid! In Zweden is het heel normaal om lekker gek te doen en te dansen in plaats van aan de bar te hangen of een beetje toe te kijken. Het was een te gekke avond en een zware ochtend de volgende dag!
Op zaterdag heb ik Vasteras laten zien en hebben we boodschappen gedaan en voor het eerst in al die weken een chique maaltijd gegeten haha! (Risotto met rendier en champignons) Iedereen keek dan ook met het water in de mond naar onze maaltijd! Dankjewel bar en ing het was heerlijk :D Die dag hebben we Orebro bezocht en Caroline ging ook mee. Die avond hebben we het rustig aan gedaan en gezellig een drankje gedaan in de keuken met m'n huisgenoten. Op maandag zijn we vroeg vertrokken met de trein richting Stockholm. Caroline ging ook mee want deze dag gingen wij ook mee naar Nederland! Samen met Caroline hebben we Bar en Inge beetje rondgeleid in Stockholm.

Mini holiday in Nederland!
Omdat ik al een tijdje met Loes op zoek ben naar een woning om lekker ons eigen plekje te veroveren, ging ik voor 3 dagen terug om een huisje te bekijken. M'n ouders waren er al geweest en zagen er veel potentie in dus zeiden dat het wel waard was om even terug te komen en het te gaan bekijken (Uiteraard was moeders ook gewoon heel blij om mij even "thuis" te hebben! :D). Omdat ik eigenlijk niet naar huis wilde in de korte tijd dat ik in Zweden was heb ik het als een vakantie gezien. Caroline ging ook mee en moest natuurlijk wel Amsterdam laten zien! Maandagavond kwamen we aan en dinsdag zijn we vroeg vertrokken naar Amsterdam. Hier wachtte Jo-janneke en een vriend van Caroline ons op! Echt heel gaaf en alle hoogte punten laten zien. Ook voor het eerst echt in het Anne Frank huis geweest en dit was wel indrukwekkend!
Die avond heeft m'n moeder heerlijke hollandse stamppot gemaakt! Bar, Inge, Loes en Arjen aten ook mee en was leuk om weer even bij te kletsen. Op woensdag zijn we Delft ingegaan en hebben we de kerk beklommen, rondvaartboot gedaan en de stad rondgestruind. Om Caroline een beetje Nederlandse dingen te leren hebben we een frikandel en poffertjes op als lunch, ideale combinatie al zeg ik het zelf ;) Die dag heb ik het huisje bekeken en vond het echt heel gaaf! Om de dag perfect af te sluiten hebben we pannenkoeken gegeten met de hele bende die er dinsdag ook waren!
Op donderdag hebben we het rustig aan gedaan en beetje gekeken voor interieur in het huisje. Die avond weer naar Schiphol, terug naar "huis". Het was wel leuk om voor zo een korte tijd thuis te zijn en dat Caroline mee ging.
Uiteindelijk is het ook gelukt met het huisje en kan ik in januari beginnen aan een nieuw avontuur :D

Vrijdag 4 oktober ben ik met een groepje naar een concert in Stockholm van Macklemore en Ryan Lewis geweest. Echt heel gaaf concert was het en het stappen in Stockholm was ook gezellig! Uiteraard weer lekker gedanst en weinig drankjes.. Omdat de drank zo duur is, hebben we meestal maar 1 of 2 drankjes op een avond (als er geen pre-party is). Wel vermoeiend om wakker proberen te blijven tot 7u 's ochtends, aangezien we pas de trein de volgende ochtend konden nemen! Haha af en toe maar beetje in slaap gesukkeld op het treinstation..

Dit weekend (11-13 oktober) heb ik de Helsinki trip gehad. Op vrijdag zijn we vertrokken met de bus richting Stockholm en van daaruit de Viking line boot richting Helsinki. De drank is hier stukke goedkoper en is het in feite een echt party boot! Die avond dus lekker gefeest! Op Zaterdag kwamen we rond 10uur aan en kregen we een route die we konden nemen, zodat je de hoogtepunten wel zou zien. Het was echt heerlijk zonnig weer en hebben veel gezien! Het is een super mooie stad en wat je verwacht van Zweden met het vele vis, zag ik hier in Helsinki! Allemaal kraampjes aan de haven met verse vis, mmmm.. Rond 15:00 moesten we weer terug zijn op de boot en heeft iedereen even wat slaapuurtjes ingehaald en die avond weer lekker een feestje van gemaakt! We zijn vandaag (zondagmorgen) rond 12u thuis gekomen in Vasteras en zijn lekker brak maar het was een te gek weekend!


Naast deze tripjes hebben we ook een mini roadtrip gepland met 3 andere meiden waar ik veel mee om ga. We gaan over 2 weken en hebben er super veel zin in! We zullen dan naar Gothenburg & Malmö gaan. Hopelijk zit het weer dan net zo mee als nu, want iedere keer dat we een trip hebben schijnt de zon echt volop. Wat dat te gaat hebben we hier geen klagen als ik zo het nieuws hoor van thuis met alle regen!

Omdat er zoveel aan de hand is, zit ik echt geen moment stil en lijkt het meer een droom. Het is ontzettend gezellig hier en zou dit echt voor geen goud willen missen..

Hopelijk geeft dit een beetje een beeld van mijn ervaringen hier :D

Hey do! Liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zweden, Västerås

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

13 September 2015

Hola Barcelona

13 Oktober 2013

Tripjes en nog eens tripjes!

02 September 2013

Hey hey Sweden!
Sabine

Actief sinds 25 Aug. 2013
Verslag gelezen: 576
Totaal aantal bezoekers 3783

Voorgaande reizen:

25 Augustus 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: