Hey hey Sweden! - Reisverslag uit Västerås, Zweden van Sabine Berkhout - WaarBenJij.nu Hey hey Sweden! - Reisverslag uit Västerås, Zweden van Sabine Berkhout - WaarBenJij.nu

Hey hey Sweden!

Blijf op de hoogte en volg Sabine

02 September 2013 | Zweden, Västerås

Vrijdag 23 augustus arriveerde ik samen met mijn ouders om 23:00 in Arlanda (Stockholm) en zijn direct naar de autoverhuur gegaan en naar ons hotel gereden in het centrum van Stockholm.

De volgende dag hadden we nog vrij om Stockholm te verkennen en hebben daarom de "hop on hop of" bus ticket aangeschaft. Dat is een simpele wijze om snel een groot deel van Stockholm te zien. De stad is echt heel mooi en het was meteen te merken dat de Zweedse bevolking erg vriendelijk en behulpzaam is. Vanuit m'n school in NL is ook verteld dat ze duidelijk engels spreken en dit is ook zeker waar! Je kan iedereen op straat aanspreken en als zij het vervolgens niet weten, zullen ze je helpen om toch een antwoord te krijgen. Daarnaast zijn ze erg modebewust! Wanneer ze gaan hardlopen schaffen ze daar dan ook de meest chique kleding aan.
Na de tour in Stockholm zijn we naar een chique restaurantje gegaan en een typisch Zweeds gerecht gekozen: Rendier. Het was ontzettend lekker en mals. De prijzen zijn wel raar aangegeven als het gaat om likeur. Bij likeur 43 bijvoorbeeld (hoe kan het ook anders) staat het per cl aangegeven, maar vervolgens wordt er automatisch 4 cl ingeschonken, tenzij je het anders aangeeft. Dus uiteindelijk toch niet zo een goedkoop likeurtje ;) Maar dubbel zo hard van genoten.

De volgende dag hebben we nog een stuk van oud Stockholm bekeken en om 11:00 richting Vasteras gereden. Dit is maar een klein uurtje dus makkelijk aan te rijden. Eerst geluncht in het centrum en vervolgens meteen richting school om m'n sleutels te halen voor mijn huisje en in te schrijven voor school. Op het begin was ik niet heel blij met het appartement, omdat het er heel ouderwets uitzag. Maar na 15 min. en enigszins gewend was aan m'n kamer en het gebouw was ik er eigenlijk wel heel blij mee. Het gebouw bestaat uit 5 verdiepingen met op iedere verdieping ongeveer 10 kamers. Sommige hebben een gedeelde douche en wc, maar gelukkig heb ik een klein kamertje met badkamer, JEEJ!! Daarnaast is er een gedeelde keuken, waardoor je super makkelijk contact maakt met de rest van de verdieping en eigenlijk het hele gebouw.
Die avond heb ik nog met m'n ouders in een hotel geslapen, omdat ik niet alle benodigdheden in m'n kamer had.

Op maandag & dinsdag heb ik alle inkopen gedaan voor m'n kamertje en uiteraard bestaat het meeste uit spullen van de Ikea. Maandagavond heb ik nog samen met m'n ouders gegeten en toen naar m'n huisje gelopen. Bij de ingang stonden al 20 internationale studenten en werd meteen meegesleurd naar een andere accommodatie om met z'n alle te eten en chillen. Haha begint goed dus ;) Op dinsdag zijn m'n ouders vertrokken om 15:00 en ben ik opgetrokken met een meisje uit Canada (Caroline). Erg gezellig en samen gegeten in het centrum.

Woensdag en donderdag heb ik mijn introductiedagen gehad. We hebben veel informatie gekregen en ook al heel snel heel veel contacten gemaakt met de andere internationals. Er zijn veel studenten afkomstig uit Duitsland en ongeveer 10 uit NL. Donderdag heb ik mijn eerste FIKA gehad. Dit is een koffiebreak met een koekje en vervolgens ga je bijkletsen met iedereen om je heen. Daarna was er ook een trip gepland naar Ikea. Ik had eigenlijk geen spullen nodig, maar vond het wel gezellig om mee te gaan. Voor school moet ik ook nog 28 vrije uren besteden op het gebied van communicatie en heb maar meteen m'n stoute schoenen aangetrokken en aan een medewerker bij Ikea gevraagd of het mogelijk is om deze daar te vervullen! Dat was erg spannend, maar hij reageerde heel relaxed en belt me terug, wanneer hij meer weet, duimen dus ;)

Op vrijdag was er een pub-tour en afterparty @ Karen (studentenhuis). De pub-tour was niet heel boeiend, maar wel gezellig en bijgepraat met de "fadders". Dit zijn andere internationals die de nieuwe internationals begeleiden. Het valt trouwens ook op dat er in Zweden vrijwel niet geserveerd wordt. Wanneer je iets te drinken wilt, bestel je dit binnen en vervolgens ga je zitten.
Om 22:00 zijn we richting Karen gelopen. Daar waren al een hele hoop Zweedse studenten, die ook al aardig wat drank op hadden en een prima tijd hadden op de dansvloer! Ze gaan daar in een cirkel staan en vervolgens moet er iemand in het midden gaan dansen en die kiest dan weer een nieuw persoon uit. Zelfs de mannen hebben aardige dansmoves!

Vandaag maandag 2 september was m'n eerste les! Voor het eerst in een hele lange tijd dat ik ook echt zin heb om naar school te gaan! De leraar spreekt goed engels en er zijn veel internationals aanwezig. Er zal veel teamwork zijn en de onderwerpen klinken erg interessant. Vandaag was meer een introductie over hoe hij te werk gaat en wat ons te wachten staat, dus woensdag zal het echte werk gaan beginnen. (2 ochtenden in de week les, not so bad right ;))

Anyway...
Ik ben echt heel blij dat ik deze uitdaging ben aangegaan en kijk er erg naar uit om hier m'n plekje veroveren. Tot nu toe heb ik het super naar m'n zin. M'n huisje is echt heel gezellig en de school is modern en de leraren zijn ontzettend vriendelijk en iedereen zal je helpen als dat nodig is.
De taal is ook totaal geen barrière en begon ook zonder het door te hebben al in het engels te schrijven.. Dus, so far so good!

Hey do!

  • 02 September 2013 - 18:39

    Loes:

    Jaaahoor lekker aan de Likeur 43! Geniet ervan! X

  • 02 September 2013 - 19:43

    Lies:

    Zo dat klinkt niet verkeerd allemaal! Fijn dat je het zo naar je zin hebt daar:-) Xxxx

  • 02 September 2013 - 20:19

    Jo-Janneke:

    Klink goehoeeeed! Geniet ervan ouwes! X

  • 02 September 2013 - 21:26

    Danielle Van Der Spek:

    Leuk om op de hoogte te blijven van je avonturen! Klinkt goed. Volgens mij ga je het daar heel gezellig hebben. Geniet ervan.

  • 03 September 2013 - 00:06

    Luzia:

    Spannend Sabien! Leuk om jouw nieuwe leven op deze manier te volgen! En gelukkig is er licor 43, hahaha... Heel veel plezier en succes met de opleiding, echt heel gaaf!! X

  • 08 September 2013 - 17:37

    Inge:

    Ha Sabien! Super om even bij te lezen, goed naar je zin daar! Ach, die lesuurtjes zijn maar bijzaak:-). Lekker dingen ondernemen met de andere internationals! Enjoy! Xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zweden, Västerås

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

13 September 2015

Hola Barcelona

13 Oktober 2013

Tripjes en nog eens tripjes!

02 September 2013

Hey hey Sweden!
Sabine

Actief sinds 25 Aug. 2013
Verslag gelezen: 286
Totaal aantal bezoekers 3771

Voorgaande reizen:

25 Augustus 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: